۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

اعتراض داوران فوتبال // اعتصاب در هفته پنجم ليگ برتر

افزايش صد هزار توماني دستمزد داوران، نتوانست جامعه داوران را راضي کند و آنها يک بار ديگر فدراسيون فوتبال را تهديد کردند اگر در ميزان حق الزحمه شان تجديد نظر نشود از قضاوت بازي هاي ليگ برتر دست مي کشند. داوران از چند هفته پيش به دفعات به پايين بودن دستمزدهايشان اعتراض و صحبت از اعتصاب کردند. در فصل گذشته دستمزد هر داور براي قضاوت بازي هاي ليگ برتر 200 هزار تومان بود که به اعتقاد تمامي داوران اين دستمزد بايد افزايش پيدا مي کرد. حتي در مجمع فدراسيون فوتبال مسعود مرادي اعلام کرد بايد اين مبلغ به يک ميليون تومان تغيير کند. در پي اين درخواست مرادي و اعتراض تمامي داوران و تهديد به اعتصاب سرانجام فدراسيون دستمزد داوران را اضافه کرد. مهدي تاج نايب رئيس فدراسيون فوتبال پس از نشست دوشنبه فدراسيون با داوران از افزايش دستمزد اين گروه از اعضاي جامعه فوتبال خبر داد؛ «پس از جلسه يي که روز گذشته با داوران داشتيم، به اين نتيجه رسيديم که داور وسط 300 هزار تومان، کمک داور 200 هزار تومان، داور چهارم، نماينده فدراسيون و ناظر بازي هر کدام 100 هزار تومان دريافت کنند که مجموع پرداختي براي يک بازي يک ميليون تومان مي شود.»

اين افزايش صد هزار توماني با اعتراض شديد داوران روبه رو شد. سعيد مظفري زاده معتقد است در حقيقت دستمزد او و همکارانش چندان بيشتر نشده است؛ «فدراسيون فوتبال پايين تر از 100 هزار تومان مبلغ دستمزد داوران را افزايش داده اما نکته جالب اينکه قرار است حق روزانه و حق ماموريت داوران در تصميمي جديد از دستمزد داوران حذف شود که اين موضوع در کنار افزايش دستمزد اندک آنها عملاً هيچ افزايش حقوقي محسوب نمي شود.» ساير داوران هم ديروز مصاحبه هايي عليه اين اقدام فدراسيون انجام دادند و اعلام کردند اگر به اين مبلغ اضافه نشود در هفته پنجم ليگ برتر قضاوت نخواهند کرد. خداداد افشاريان اين تهديد داوران را کاملاً جدي مي داند؛ «همه داوران متحد شده اند که حق واقعي شان را از فوتبال بگيرند. متاسفم که بعضي ها همه چيز را در اضافه شدن حق الزحمه ما مي بينند در صورتي که اين مساله تمام مشکل ما نيست. جامعه داوري به دنبال راهي است که به طور اساسي به حق و حقوق خود برسد.» اين داور مشهدي عملکرد فدراسيون را در قبال داوران ناعادلانه قلمداد کرد؛ «هيچ وقت به عدالت درباره ما رفتار نکرده اند. يک مربي يا بازيکن در فوتبال ما 500 ميليون قرارداد مي بندد. سود ماهيانه پول مربيان يا بازيکنان حداقل 15 ميليون است اما آقايان حتي براي اضافه کردن حق الزحمه داوران نيز ما را با چشم منت نگاه مي کنند. ما هم تصميم خودمان را گرفته ايم. اگر زور ما به فدراسيون نمي رسد حداقل اختيار خودمان را داريم. به همين دليل در هفته چهارم با تمام وجود بازي هاي ليگ را قضاوت مي کنيم اما در هفته پنجم امکان ندارد وارد زمين شويم.» هدايت ممبيني، سعيد مظفري زاده و چند داور ديگر هم ديروز در مصاحبه هايي جداگانه اين صحبت هاي افشاريان را تاييد کردند و گفتند اگر اعتصابي در کار باشد آنها هم در هفته پنجم قضاوت نخواهند کرد. بازي هاي هفته پنجم پنجشنبه و جمعه هفته آينده برگزار مي شود و فدراسيون براي اينکه تا آن روز به اين مشکل پايان دهد، يک هفته وقت دارد. قرار است امروز جلسه يي بين علي کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال با مسعود مرادي و خداداد افشاريان برگزار شود. رئيس فدراسيون فوتبال قصد دارد به هر شکلي که شده اين دو داور را متقاعد کند که انتظارات خود را پايين بياورند.

فدراسيون؛ پول بيشتر نمي دهيم

در شرايطي که داوران ليگ برتر قوياً اعلام کردند با حقوق 300 هزار توماني در ليگ برتر قضاوت نخواهند کرد، در آن سو علي کفاشيان و مهدي تاج عنوان مي کنند با توجه به مشکلات مالي، فدراسيون نمي تواند حقوق بيشتري براي داوران در نظر بگيرد. مهدي تاج درباره مشکلات فدراسيون توضيح داد؛ «در مجموع 2583 بازي در طول يک فصل در فوتبال ايران برگزار مي شود. در ليگ برتر بانوان هم 104 بازي، در دسته اول 24 بازي، دسته هاي دوم و سوم 42 بازي و در مجموع 960 بازي براي بانوان برگزار مي شود. براي فوتسال هم 1062 داوري داريم که در مجموع به رقم 4304 بازي در سال مي رسد. جمع هزينه هايي که براي داوري ها در طول يک فصل پرداخت مي شود، چهار ميليارد و 760 ميليون تومان است که اگر بخواهيم 10 درصد به دستمزد داوران اضافه کنيم، بايد 470 ميليون تومان ديگر به اين پول پرداختي اضافه کنيم.» تاج تاکيد کرد دستمزد داوران در يک سال بيش از هفت ميليارد خواهد بود؛ «يک ميليارد و 200 ميليون تومان پول خورد و خوراک مي شود و بقيه پول دستمزد پرداختي به داوران است. اين رقم بسيار قابل توجهي است. در اين شرايط ما با درخواست افزايش دستمزد داوران روبه رو شديم که انصافاً درخواست بحقي بود و با افزايش دستمزدها مجموع پرداخت ها به داوري به هفت ميليارد و 300 ميليون تومان خواهد رسيد.» به گفته تاج اسپانسر داوري براي قراردادي سه ساله مبلغ 900 ميليون تومان به فدراسيون فوتبال مي پردازد و مابقي دستمزد داوران را بايد فدراسيون تامين کند. کفاشيان هم با اظهارنظري مشابه نشان داد که فدراسيون قصد ندارد بيش از اينها به دستمزد داوران اضافه کند؛ «ما در سال بيش از چهار ميليارد تومان هزينه داوري مي کنيم و براي افزايش حقوق داوران بايد منابع مالي هم تامين شود. در ضمن تنها فقط حقوق داوران مطرح نيست و هزينه هاي ديگري هم مثل گرفتن بليت، هتل يا ديگر مسائل وجود دارد به هرحال ما هم مشکلات خاص خودمان را داريم و نمي توانيم مطابق با خواسته هاي آنها عمل کنيم. من بايد باز هم با آقاي عنايت صحبت کنم تا همه چيز به طور کامل مشخص شود.» به هر حال بايد ديد تکليف اين تهديدها به کجا مي انجامد، شايد در جلسه امروز کفاشيان چند درصد ديگري به حقوق داوران اضافه شود و اين غائله خاتمه پيدا کند.


البته خداييش از حق نگذاريم حقوقمون كمه اين رو بدونيد من خودم جز داوران فوتبال اين مملكت هستم علاوه بر اين بايد پرچم، سوت،  كارت، لباس تا حتي بج داوري را هم خودمون تهيه كنيم و هر سال هم لباس جديد ميدن بيرون

هیچ نظری موجود نیست: